Le Trétien
Op de terugweg komen we toevallig in het centrum van dit dorpje. Het lijkt erop
alsof men hier nog nooit van toeristen gehoord heeft. Je proeft de sfeer van het
ongedwongen rustige Zwitserse leven. Volgens ons wordt iedereen hier minstens
honderd.
Nog even een afbuiging gemaakt naar de Gorges du
Durnand in Les Vallettes omdat de Gorges du Trient
gesloten was.
Na Martigny en Charrat gaan we op zoek naar Les
Chénes.
We hebben gelezen, dat bij dit dorp de boomgaarden
zijn waar de 'peren in de fles' vandaan komen.
Eigenlijk vragen we ons allemaal af hoe ze dat toch
doen. We slagen erin de eigenaar van een dergelijke
boomgaard op te sporen en hij is bereid ons er naar toe te brengen.
Hij legt ons uit, dat het gehele proces erg arbeidsintensief is en daardoor erg duur. Zo gaat het dus.
Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2014
Maar eerst rijden we naar Champéry in het Val d'Illiez; daar is een Euro-relais,
waar je voor 15 ZwFr (fl. 21,=) mag overnachten te voldoen bij de plaatselijke
buurtsuper. Het Euro-relais levert water en electriciteit en biedt de mogelijkheid
om de vuilwatertank en het chemisch toilet te legen.
Direct ernaast is een 125 persoons kabelbaan, waarmee we ons de volgende
dag naar een hoogte van 1800 meter laten brengen. De terugweg doen we
lopend in vijf uur; dat is inclusief een
tussenstop bij een krakkemikkige berghut
annex restaurant, waar de kippen onder
de tafels door lopen, waardoor er wel een
heel gezellige ongedwongen sfeer hangt.
Tijdens de afdaling zien we af en toe een
andere wandelaar en verder enkele kuddes koeien, geiten en schapen en
mountainbikers. Dergelijke fietsen zijn in het dorp te huur.
Zwitserland is het land van de treinen. Waar je
ook komt, bijna elk dal heeft zijn eigen (vaak
particuliere) spoorbaan. Het is dan ook een
prachtig land om per trein door heen te reizen.
Als je Wallis goed wilt bekijken, moet je telkens het Rhônedal verlaten en één van de zijdalen intrekken. Het is heel
interessant om even te stoppen in Troistorrents. Drie prachtige oude molens zijn bewaard gebleven en te
bezichtigen. In Monthy ligt één van de oudste overdekte houten bruggen van Zwitserland.
In Les Marecottes vinden we een plekje op een kleine camping, uiteraard direct
grenzend aan een spoorlijn, waar elk half uur de Mont-Blanc-Express voorbij
komt.
In Les Marecottes bevindt zich een dierentuin met een openlucht zwembad, dat
is uitgehouwen in de rotsen.
We gaan met de M.B.E. via Finhaut naar Le Chatelard. Daar rijdt naast een grote
electriciteitscentrale een treintje, dat aan een kabel omhoog wordt getrokken met
een stijgingspercentage van maar liefst 87%.
Bijna een lift dus! Om helemaal boven te
komen moeten we flink dokken: fl. 56,= pp.
Als we van drie spoorbanen gebruik hebben
gemaakt komen we bij een gigantisch
stuwmeer. Van hier uit kunnen we mooi de
Mont Blanc zien, die echter helaas na verloop
van tijd achter de wolken verdwijnt.
We reisden vandaag met de vier treinen,
die op deze ansichtkaart staan afgebeeld.
De zijdalen van het Rhônedal
We trekken verder het Rhônedal in naar Sion, te herkennen aan de twee
burchten bovenop de rotsen.
In het begin van het Val d'Herens vinden we
een prachtige Euro-relais met uitzicht over
Sion.
Via de Links Rheinische Route zijn we naar Bazel gereden en hebben bij
Le Bouveret een mooie camping gevonden tegenover het Swiss Vapeur
Parc. Daar vind je diverse minitreinen, die door een leuk aangelegd
landschap rijden, Leuk voor kinderen en voor "volwassen kinderen", omdat
je ook zelf op de treinen mee mag rijden.
De camping, Rive Bleue (aangegeven als Euro-relais plaats), kost f. 43,=
voor ons tweeën, waarmee gelijk wordt bevestigd, dat Zwitserland niet echt
goedkoop is. De prijs is wel inclusief twee kaartjes voor het naast de
camping gelegen grote openlucht zwembad.