Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2022
2022
Wie nog iets verder zuidwaarts trekt, richting de Minett-streek,
ontdekt een heel andere kant van het land. Dit gebied is
getekend door een verleden van mijnbouw en industrie. De
atypische natuur en de rode kleur van de grond, die vol
ijzererts zit, leveren verbluffende panorama’s op.
Fond-de-Gras was een van de belangrijkste mijncentra
in Luxemburg. De winning van ondergronds erts
eindigde echter in 1955. In 1964 maakte een
aardverschuiving op de spoorlijn Fond-de-Gras -
Pétange een einde aan alle spoorwegactiviteiten. Al
snel gaan vrijwilligers aan de slag om een
toeristentreintje met historische stoomlocomotieven te
laten rijden. De eerste "Trein 1900" floot in 1973.
Tegen de grens met Frankrijk is in Rumelange het
nationale mijnmuseum.
Hier kan je met een kleine trein de mijn in voor
een rondleiding over het leven in een mijn door de
tijd heen.
De audiotour in het Nederlands is een mooi en
informatief verhaal.
Dit goederenstation, gebouwd in 1875, heette
oorspronkelijk "Lamadelaine station" en had toen acht
sporen van de PH (Prince Henri Railway Company) en
zes privésporen.