Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2020
Camp on Tour
.
Duitsland - Harz 2021 2021 Homepage Duitsland Homepage Duitsland
Treinen spotten in de Harz De Harz blijft ons aantrekken vanwege de stoomtreinen. Camper pakken en gaan. De Harz is het meest noordelijk gelegen middelgebergte van Duitsland. Er rijden dagelijks rond de 25 stoomlocomotieven op 140 km spoornetwerk. Oorspronkelijk was dit spoornetwerk in gebruik voor de mijnbouw.
In het stationsgebouwtje van Sorge aan de “Harzquerbahn” is het grensmuseum ondergebracht. Na de tweede Wereldoorlog was Sorge de grens met de DDR. Een kilometer buiten Sorge ligt het “Freiland-Grenzmuseum”, dat met een originele wachttoren, een prikkeldraadversperring en de hondenbaan herinnert aan de voormalige 500 meter brede grenszone tussen oost en west.
We zien luguber ogende overblijfselen zoals een duiker geprepareerd om te voorkomen dat burgers via de sloten van Oost naar West zouden vluchten. Verderop komen we een uitkijkpost tegen en zien we ook een Triebwagen (met dieselmotor) rijden.
Aan de Selketalbahn ligt het kopstation Hasselfelde. Er is net een stoomloc binnen gekomen, die wordt voorzien van kolen en water.
Stiege heeft de kleinste keerlus van Europa.
Station Friedrichshöhe aan de Selke. We kunnen de camper direct naast de spoorbaan parkeren en wachten op passerende treinen en ondertussen lunchen.
De imposante voetgangershangbrug Titan RT, die met 458 meter een van de langste ter wereld is. Hij overspant de rivier de Bode en hangt boven de stuwdam, de Rappbodetalsperre.
In de Altstadt van Gernrode zijn de straatjes smal en is er best wel wat hoogteverschil. Het lukt ons toch bij het Harzer Uhrenmuseum te komen. Daar hangt een enorme koekoeksklok waar ieder kwartier een grote koekoek zijn verhaal vertelt.
In het spoorwegnet van de Harzer Schmalspurbahnen bevindt zich slechts één tunnel, zeventig meter lang. We parkeren onderaan de Thumkuhlenkopf en volgens de app Mapy.cz moeten we steil omhoog klauteren en bereiken buiten adem de top. We zien links en rechts de rails maar geen tunnel. Dom, want daar staan we bovenop. We zoeken naar een opening in de bossages om iets naar beneden te zakken en dat lukt en zo zien we de trein dampend uit het tunnelgat opdoemen.
In Quendlinburg bekijken we de vakwerkhuizen, marktpleinen en het Eisenbahn & Spielzugmuseum.
We wandelen door het bos over een verharde weg terug naar de parkeerplaats. We staan even stil bij een monument dat herinnert aan een treinongeluk in 1927. Ten gevolge van een wolkbreuk spoelde het talud gedeeltelijk weg, waardoor een trein ontspoorde. Zes mensen kwamen om het leven. Af en toe komen we steeds de trein weer tegen.
In Werningenrode klimmen we op het vrij toegankelijke panoramaplatform op het spoorwegemplacement. Hier staan altijd wel een paar stoomlocs en dieseltreinen. Er lopen mannetjes met oliespuiten en potten smeermiddelen, die nauwkeurig de machines inspecteren en draaiende houden. We hebben mooi zicht op een draaischijf waarmee de treinen een voor een op het goede spoor worden gezet om in de remise te verdwijnen.
Overdag zien het het station en de remise van Gernrode er rustig uit maar in de avond ziet het er spookachtig uit als de stoomtrein gereedgemaakt wordt voor de volgende dag. Hij verdwijnt in de remise waar hij na een lange dag van zwoegen kan uitpuffen.
In Drei Annen Hohne is het altijd druk op het station. Het is een belangrijke verbindingsader van het hele spoorwegennet van de Harz. Het station verbindt de Harzquerbahn met de Brockenbahn.
De stoom geeft altijd een mooi beeld maar is niet fijn als je er middenin komt te staan.