Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2020
Berlijn is de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Niet alleen vanwege het feit, dat het weer de hoofdstad van
Duitsland is, maar ook omdat er de laatste jaren ontzettend veel gebouwd, verbouwd en gerenoveerd is.
Miljoenen Duitse Marken zijn er in gepompt om de stad een ware face-lift te bezorgen.
Wij waren erg benieuwd naar het resultaat en daarom gingen we er in september 2001 enkele dagen heen.
.
We passeren bij Helmstadt de voormalige grens met Oost-Duitsland. We
proeven al direct een bepaalde gespannen sfeer. De uitkijkpost trekt onze
aandacht en in gedachten zien we de grensbewaking haar controles
uitvoeren.
Na zo’n 450 km te hebben gereden zijn we er. De
weg er naar toe is prima. Op Internet hebben we
gezien, dat in de buitenwijk Spandau, een
Reisenmobielplatz is. De camperplaats bevindt zich
op een oud kazerneterrein en is voorzien van matig
sanitair en de nodige stroomkasten. Er staan 32
campers, maar er is plek voor veel meer.
'Stellplatz' (zie www.campercontact.nl sitecode 456)
Op 100 meter van de camperplaats bevindt zich een bushalte (lijn 145), die ons
in 45 minuten naar het centrum brengt (Zoologischer Garten) Een dagkaart is
aan te bevelen, daar diverse bezienswaardigheden nogal een eindje uit elkaar
liggen. Met de dagkaart mag je gebruik maken van de U-bahn, de S-Bahn, de
bus en de tram en kost DM 12 pp. Een dagkaart kun je bij de buschauffeur
kopen.
De eerste blikvanger is de Gedächtniskirche, een neo-romaansekerk, die keizer Wilhelm II in 1891 liet
bouwen. In de volksmond noemt men deze 110 meter hoge ruïne ‘Hohle Zahn’.
Een goede tip: Neem bus 100 of 200. Beide brengen je langs de meest interessante gebouwen van
Berlijn. Er rijden veel dubbeldekkers. Als je er in slaagt om boven voorin te kunnen zitten, heb je een
fantastisch uitzicht.
We beklimmen de 287 treden van de Sieges-Saüle. De bus brengt ons
vervolgens naar de bekende Brandenburger Tor, die in het verleden de grens
vormde tussen Oost- en West Berlijn. Vanwege de aanslagen in Amerika op
11 sept. 2001 is er een groot doek aangebracht met de tekst: Wir trauern –
our deepest symphatie.
De Reichstag is de moeite waard te bezichtigen. We moesten er wel een uur
voor in de rij staan. Slechts de enorme glazen koepel op het dak is voor het
publiek toegankelijk en biedt rondom een schitterend uitzicht over de stad.
Muur bij Reichstag vroeger en nu
Het binnenwerk bestaat uit
heel veel spiegels en twee
trappen, die als een soort
spiraal tegen elkaar indraaien.
Der Mauer’ is vanzelfsprekend een verhaal apart. In het centrum zelf vind je er
niet zoveel van terug. Wel wordt aangegeven waar de muur heeft gestaan, maar
om de laatste stukken te bekijken moeten we een flink eind met de U-Bahn tot
station Warschauerstrasse (Kreuzberg). Dan lopen we naar de Mühlenstrasse
naar de East Side Gallery. Kunstenaars hebben gelijk na de val van de muur
zich hierop kunnen uitleven; maar door de tand des tijds maakt het geheel nu
een trieste onverzorgde indruk op ons. We lopen met een grote boog om het
souvenirwinkeltje heen, waar stukjes muur te koop zijn. Eén van de teksten op
de muur spreekt ons bijzonder aan: “Viele kleine Leute die in vielen kleinen
Orten viele kleine Dinge tun können “ das Gesicht der Welt verandern”.
In de Friederichstrasse bevindt zich het meest
gefotografeerde object van Berlijn: Checkpoint
Charly. In het museum kochten we een kaart van
vroeger. Links is te zien wat er nog van over is.
Na twee dagen houden we Berlijn voor gezien. Vanzelfsprekend is er veel meer te zien dan we hierboven
hebben beschreven. Om maar wat te noemen: de Kurfürstendamm, Unter den Linden, de enorme ZOO,
Der "Wasserklops", het (oude) Metronet, de nog niet gerenoveerde wijken in het voormalige Oost-
Duitsland, de typerende Funkturm, de Dom, het Kaufhaus Des Westens (KaDeWe) ,het slot
Charlottenburg, de Potzdammer Platz en de talloze musea en standbeelden. Kortom, te veel om op te
noemen en zeer de moeite waard om eens te bekijken.
oost naar west
Doorsnede
Dom en radiotoren
Dierentuin
U-bahn
Potsdam
Om weer wat op adem te komen rijden we vervolgens naar Potsdam, waar je voor 5 DM tot de volgende dag
8 uur mag parkeren op één van de parkeerplaatsen bij het park Sanssouci, bekend vanwege de
druiventerrassen. Dat houdt tevens in, dat overnachten toegestaan is. Als blijkt, dat er nog meer campers
staan, hebben we daar geen enkele moeite mee. Voorzieningen zijn er uiteraard niet.
Het Neue Palais en de daar tegenover liggende Universiteit zijn imposante
gebouwen, omgeven door prachtige parken.
Om Potsdam zelf te bekijken pakken we de fietsen.
Potsdam is een stad met een rijke historie; de stad bestaat al meer dan 1000 jaar.
We rijden verder naar het Harzgebergte omdat we in een aflevering van Rail-Away op televisie hadden
gezien, dat o.a. in Wernigerode nog volop met stoomlocomotieven wordt gereden. We interesseren ons
allebei voor treinen, dus aanleiding genoeg om er een kijkje te gaan nemen.
We vinden een parkeerplaats in Schierke, waar we weer voor weinig geld mogen parkeren en overnachten.
Ook hier staan meerdere campers. De parkeerplaats ligt iets buiten het dorp, maar staat duidelijk
aangegeven. Er zijn er overigens twee van. De mooie omgeving is vaak gebruikt als decor in films.
Schierke
We brengen de dagen voornamelijk door met wandelen in de bergen. Als we het station
in Schierke hebben gevonden blijkt juist vandaag een historische loc te rijden. Het is
altijd een magnifiek gezicht om stoomlocomotieven in beweging te zien.
We maken dan ook veel te veel
foto’s. Helaas regent het
vandaag, alhoewel dat aan onze
opnamen wel iets speciaals
toevoegt.
Er komen in anderhalf uur tijd zo’n
vijf treinen puffend en kreunend uit het bos
tevoorschijn om na enkele minuten weer in het
mysterieuze bos te verdwijnen.
Het Brockenmassief, waar Schierke en Wernigerode toe
behoren, is een uitstekend wandelgebied. Wernigerode is een gezellig stadje met de nodige vakwerkhuizen
en een leuk Rathaus. Hoog boven het stadje ligt het gelijknamige slot. Bij de plaatselijk VVV vragen we naar
een mogelijkheid om te overnachten. Een camping blijkt er niet te zijn. Men verwijst ons naar een gelegenheid
aan de weg naar Elbingerode (244) naast het Gästehaus “Zur alten Mühle”. Het is een splinternieuwe
Stellplatz met uitstekende voorzieningen. Kennelijk zijn we de eerste gasten. Als we de volgende dag
afrekenen moeten we maar liefst 32 DM betalen.
Als de eigenaar ons vraagt of aan alle behoeften is voldaan kan ik dat alleen maar
bevestigen. Ik laat hem echter wel weten, dat een dergelijke prijs voor camperaars niet
gebruikelijk is en dat hij daardoor vele overnachtingen zal gaan mislopen. Hij zegt mijn
mening ter harte te nemen, maar of hij er daadwerkelijk iets mee doet?
We besluiten nog een wandeling te maken via het nabijgelegen Wildpark naar het
Schloss. Het slot is van binnen tegen betaling te bezichtigen voor € 4,50 p.p. incl. het
museum.
Hou je dus van wandelen en van treinen, dan is de Harz een absolute aanrader. De stoomlocomotieven rijden
elke dag, gewoon volgens een vaststaande dienstregeling; niks toeristisch dus. Wij vinden het overigens
mooier om dergelijke gevaarten langs te zien denderen dan er zelf in te zitten.
Al met al hebben we in Berlijn en de Harz een leuke week doorgebracht en gingen we met het gevoel veel
langer weg te zijn geweest weer naar huis.
In Potsdam zelf bevindt zich het ‘Holländische
Viertel’. De bedoeling is ooit geweest om
Nederlanders daar naar toe te halen, wat niet of
nauwelijks is gelukt.
Wachttoren
2001