Teksten en fotografie Rob © Elze 2001-2024
De Hymer B 574
Voordat we tot de aanschaf van een eigen camper
konden overgaan hebben we door verschillende
types te huren de nodige ervaring opgedaan en de
voor- en nadelen tegen elkaar weggestreept.
Hierdoor werd onze keus al een stuk makkelijker,
want zo’n 90% van de bestaande modellen viel af.
Zo bleven vier belangrijke wensen over:
De camper mag niet veel langer zijn dan zes meter.
Hij moet voorzien zijn van een vast bed. Om ruimte
terug te winnen moeten de twee voorstoelen
kunnen draaien. Vier slaapplaatsen zou wel mooi
zijn.
Uiteindelijk is het de Hymer B 574 geworden.
Met zijn 6.06 m is hij zeer handelbaar en makkelijk te parkeren. De breedte is wel even wennen: 2.27 m
excl. de spiegels. Het vaste bed is ideaal. Het is half hoog aangebracht, met eronder een grote
bagageruimte.
Als we de voorstoelen draaien en de vijfkantige tafel diagonaal verschuiven ontstaat er mede door de
hoekbank een gezellig zitje.
De camper is voorzien van een hefbed, zodat een keertje uitgaan met z’n vieren tot de
mogelijkheden behoort.
Onze indeling
De comfortabele stoelen, de grote panoramische voorruit en een krachtige 2.8 TDI motor zorgen ervoor dat
we heel relaxed al de nodige kilometers hebben kunnen afleggen.
Bijzonder onderhoud
Het schudden van de camper:
Na zo’n 120.000 km te hebben gereden, waarvan verreweg
het merendeel niet op snelwegen, begon de camper bij het
optrekken zeer hinderlijk te schudden.
Informatie op het internet leerde ons, dat dit een veel
voorkomend probleem is, dat in vele gevallen moeilijk op te
lossen is.
Wij brachten onze camper naar Wienen Autotechniek in
Dalfsen (Overijssel) en hoopten dat zij de oorzaak konden
vinden en het probleem konden verhelpen.
En dat lukte: het bleek te liggen aan de korte aandrijfas,
waarvan de homokinetische koppeling ongelijk bleek te zijn
afgesleten.
De reparatie werd door Wienen Dalfsen naar volle
tevredenheid uitgevoerd.
Weer als nieuw!
Onze camper (bouwjaar 2000), die dus
inmiddels op leeftijd begint te komen, ziet er
nog schitterend uit.
Alleen stoorden wij ons aan het kleurverschil
tussen de voorkant (polyester) en de rest van
het koetswerk (aluminium).
Daarom hebben wij het front laten spuiten en
zelf een mooie sticker ontworpen met enkele
karakteristieke kenmerken van onze
thuishaven Dalfsen.
Wij zijn bijzonder tevreden met het eindresultaat.
Oude camper