Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2014
Camp on Tour
We komen aan in Williams, the Gateway to the Grand Canyon. Er rijdt daar een stoomtrein, die we uitgebreid
bekijken. We besteden er nu verder relatief weinig aandacht aan omdat de echte stoomtreinliefhebbers verderop in
dit verslag nog uitgebreid aan hun trekken komen als we in Durengo zijn.
De Grand Canyon heeft op de South Rim een West- en een East Rim Drive. Beide tochten zijn fantastisch om te
rijden. De eerste pakken we eerst en is 12 km lang.
Golden Eagle Pass
Als je besluit om meerdere Nationale Parken in Amerika te gaan bekijken is het aan te raden deze pas te kopen.
Het kan je behoorlijk wat geld schelen, omdat je met die pas 'vrij' toegang hebt tot de meeste parken. Een link naar
de meeste nationale parken: druk hier
The Grand Canyon
Yavapai Point (2146 m)
Het valt niet mee om foto's te maken, die goed
weergeven hoe groots en imposant deze canyon is.
Foto's missen nou eenmaal diepte en dat is juist
wat de canyon zo indrukwekkend maakt. Daarbij
behoort de absolute stilte en de stekende zon en de
geur en......... nog veel meer.
Hoewel de geschreven geschiedenis van de Grand
Canyon pas begint in 1540, werd zij al bijna 4000 jaar
bewoond door allerlei Indianenstammen. Meer dan 225
miljoen jaar geleden was het gebied van de huidige
Canyon een enorme binnenzee. In het visitors-centre
wordt uiteengezet hoe de natuur er voor gezorgd heeft
dat de Canyon zoals wij die kennen, uiteindelijk door
regen, wind, erosie en nog veel meer invloeden, is
ontstaan.
Het is mogelijk stukken van de Rim lopend te doen.
Een paar goede schoenen is hierbij onmisbaar, omdat
de paden nogal ongelijk zijn.
Als je ooit in de gelegenheid bent hier heen te gaan:
DOE HET !
De Grand Canyon kun je ook vanuit de lucht bekijken.
Op het in de buurt gelegen vliegveld wordt met zowel
helicopters als met vleugelvliegtuigen over de diepe
ravijnen gevlogen. Een heli blijft een kwartiertje in de
lucht, terwijl je met een vliegtuig bijna een uur
rondvliegt. In verhouding is een heli veel en veel
duurder, dus gaan we met een eenmotorige Cessna.
Nou, dat hebben we geweten. Door de harde wind en
een enorme turbulentie werden we een uur lang door
elkaar gehutseld, maar het was wel een ervaring om
nooit te vergeten, want tussendoor hebben we ook nog
van het prachtige uitzicht genoten.
De grote en de kleine Colorado river