Teksten en fotografie Rob Klute © Elze Klute 2001-2017
Home Over ons NKC covers Overzicht landen Weblinks Gastenboek Contact

De Hymer B 574

Voordat we tot de aanschaf van een eigen camper

konden overgaan hebben we door verschillende

types te huren de nodige ervaring opgedaan en de

voor- en nadelen tegen elkaar weggestreept.

Hierdoor werd onze keus al een stuk makkelijker,

want zo’n 90% van de bestaande modellen viel af.

Zo bleven vier belangrijke wensen over:

De camper mag niet veel langer zijn dan zes meter.

Hij moet voorzien zijn van een vast bed. Om ruimte

terug te winnen moeten de twee voorstoelen

kunnen draaien. Vier slaapplaatsen zou wel mooi

zijn.

 

 Uiteindelijk is het de Hymer B 574 geworden.                              

Met zijn 6.06 m is hij zeer handelbaar en makkelijk te parkeren. De breedte is wel even wennen: 2.27 m

excl. de spiegels. Het vaste bed is ideaal. Het is half hoog aangebracht, met eronder een grote

bagageruimte.

Als we de voorstoelen draaien en de vijfkantige tafel diagonaal verschuiven ontstaat er mede door de

hoekbank een gezellig zitje. 

De camper is voorzien van een hefbed, zodat een keertje uitgaan met z’n vieren tot de

mogelijkheden behoort.

Onze indeling     

De comfortabele stoelen, de grote panoramische voorruit en een krachtige 2.8 TDI motor zorgen ervoor dat

we heel relaxed al de nodige kilometers hebben kunnen afleggen.

Bijzonder onderhoud

Het schudden van de camper:

Na zo’n 120.000 km te hebben gereden, waarvan verreweg

het merendeel niet op snelwegen, begon de camper bij het

optrekken zeer hinderlijk te schudden.

Informatie op het internet leerde ons, dat dit een veel

voorkomend probleem is, dat in vele gevallen moeilijk op te

lossen is.

Wij brachten onze camper naar Wienen Autotechniek in

Dalfsen (Overijssel) en hoopten dat zij de oorzaak konden

vinden en het probleem konden verhelpen.

En dat lukte: het bleek te liggen aan de korte aandrijfas,

waarvan de homokinetische koppeling ongelijk bleek te zijn

afgesleten.

De reparatie werd door Wienen Dalfsen naar volle

tevredenheid uitgevoerd.

Weer als nieuw!

Onze camper (bouwjaar 2000), die dus

inmiddels op leeftijd begint te komen, ziet er

nog schitterend uit.

Alleen stoorden wij ons aan het kleurverschil

tussen de voorkant (polyester) en de rest van

het koetswerk (aluminium).

Daarom hebben wij het front laten spuiten en

zelf een mooie sticker ontworpen met enkele

karakteristieke kenmerken van onze

thuishaven Dalfsen.

Wij zijn bijzonder tevreden met het eindresultaat.

Oude camper

Camp on Tour
Onze campers Home